[Designpanel] Ranja Redesign

  • Design
  • 20 mei 2015 @ 08:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • DesignpanelPackaging design

Het Rotterdamse packaging-designbureau OD kreeg de opdracht de èchte Ranja een opfrisbeurt te geven."Het ontwerp moest herkenning oproepen, maar toch ook modern. Daarom besloten we een moderne variant van het oude woordbeeld te maken, die een nostalgisch gevoel zou geven, maar ook van nu zou zijn.” Wat vindt het designpanel?

Steven de Cleen, strategy director PROUDdesign
Niets is moeilijker dan vergeten merken weer relevant maken want vaak is er een goede reden waarom ze vergeten zijn, net als al die groenten. Daarom is het goed een nieuwe start te maken en iets anders te vertellen dan ‘Ranja met een rietje’ of het oranje poppetje, want zo groot was die oude ‘suikerwater-boodschap’ nou ook weer niet. De nieuwe boodschap is rijker en meer van nu, met natuurlijkheid en met fruitsmaak, maar dat zie ik niet terug in het design. Het oude woordbeeld geeft karakter maar is erg hard in het wit op blauw. Ook de illustraties in blauw lijken door de kleur teveel op BIC-doodles en voelen daardoor niet zo kwalitatief. De tekenstijl is niet kenmerkend of merkeigen genoeg, het wordt nu teveel behang en de gecentreerde lay-out voelt te rationeel. De azijnfles werkt daarentegen verrassend goed door zijn rondingen, net als de opvallende sluiting aan de bovenkant. Het geheel voelt voor mij toch te zakelijk voor een persoonlijk initiatief. Teveel hoofd en te weinig hart.
Rapportcijfer: 5

Edwin Visser, directeur SOGOOD
Wat een heerlijke opdracht, de herintroductie van het fameuze Ranja (met een rietje!). En die is goed geslaagd. Vooral de balans tussen de nostalgie van het logo en de moderniteit van de rest van de uitmonstering is goed getroffen en wringt niet. Hier is een herkenbaar kwaliteitsproduct neergezet in een rijke verpakking, die verleidt tot aankoop. Misschien zelfs wel iets over de top, want het zou ook een goede vruchtenlikeur kunnen zijn voor uitsluitend volwassenen. De flesvorm en de behandeling van de dop dragen bij aan dat gevoel. Een druppel doet het vast ook goed in de Kir Royal. Maar kinderen vormen de kern die aangesproken moeten worden. Daar had wellicht die oude vrolijke mascotte met dat hoedje in de vorm van een citruspers, al dan niet in de achtergrond illustratie, een rolletje kunnen spelen?


Andere aanbieders zoals Karvan Cevitam gaan zich vast zorgen maken als deze nieuwe aanbieder op het schap verschijnt.
Rapportcijfer: 8

Stijn Braun, design director Mountain
De nieuwe Ranja is opvallend maar afstandelijk. Goed om het logo aan te pakken en een illustratie in de tweede laag te plaatsen, maar om een verhaal te vertellen is het niet krachtig genoeg. Het mist een duidelijke merkboodschap. De kracht van Ranja is toch juist het merkverleden? De klassieke (drank)fles is twijfelachtig. Weliswaar onderscheidend binnen de categorie, maar het geeft een te volwassen signaal af? De doelgroep zal toch vooral kinderen zijn en dorstige ouders volgen sowieso wel. Het mist de kinderlijke euforie van een koude Ranja op een zomerse woensdagmiddag die je afsluit met een voldane glimlach.
Rapportcijfer: 5

Marketeers versus designers:Designers versus Marketeers
Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel dit design?

Karlijne Bos, senior brand manager Pearle: 3
Marc van Eck, partner Business Openers: 7.5
Bas Nadorp, hoofd marketing en communicatie Cinekid: 8

Lees de onderbouwing in MarketingTribune nummer 8, 2015.
 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken